torsdag 18 september 2008

Bridge Over Troubled Water

Har ni någonsin undrat över vad som utmärker en människa, och förvandlar henne till en person? Hennes åsikter och tankar, hennes känslor eller kanske hennes härkomst.
Jag funderar på om processen går i båda riktningar. Kan man, med "rätt behandling" beröva en människa på dessa? Kan man ta en människa, vilken som helst, och med hjälp av tortyr, psykologisk terror och annat sattyg (både tänkbara och otänkbara), få denna att göra vad som helst.?

Handlar det enbart om vilka verktyg man använder och hur kreativt de appliceras, eller finns det någonting, någonstans, som verkligen definerar oss och som gör oss till oss? Något onåbart, något man aldrig kan ta ifrån en människa och som på något vis höjjer oss över vårt ursprung.

Cynikern (alltså naturvetaren) inom mig säger att människan bara är som alla andra djur, och stundtals mer korkat än de flesta.
Men den verkliga människan..
Hoppas.

Vad anser ni själva?

//Yours truly.

8 kommentarer:

Sting sa...

Teliagubben@hotmail.com

Anonym sa...

Tja Robin, osse här! Egentligen måste jag erkänna för dig att jag finner frågan ointressant, att jag ser det mest som en cynikers tankeexperiment för att härleda världens storslagenhet/litenhet.
Men jag kan väl samtidigt stimulera dig lite med några tankar. Det enda som verkligen krävs är att återgå till minnet av alla dessa psykologilektioner. Ta en sådan sak som hur en psykopat uppstår.
Omgivningen är ständigt den utlösande faktorn. Utan en omgivning som gör att en personlighet eller ett karaktärsdrag kommer till uttryck så händer det ingenting.
Samtdigt som att omgivningen ständigt är den slutgiltiga faktorn ställde du frågan om det finns somliga saker vi aldrig kan ta ifrån en människa. Det blir lite överdrivet tycker jag men ändå, frågan kan intressera andra :) Min vederläggningen är ganska basic: Vi talar om biologi (vår lilla vän dna-spiralen), samt olika kroppsliga begränsningar och defekter (vilket mkt konkret påverkar vår världsbild). Att allt i grunden är uttrycket av vårt arv. Tar vi det här med psykopater så grundar det sig i personer med en viss en viss "psykopat-gen" äger enormt mycket större risk att bli psykopater. Alltså det vi inte kan frånta en människa handlar om dessa genetiska arv. Hur det sedan kommer till uttryck ÄR en produkt av omgivningen. Vi är alla en produkt av vår omgivning (fundera på hur vi formas från en första början - "tabela rasas" så att säga)

Anonym sa...

Jag fick en ny tanke. Jag tror att du, som naturvetare, inte kommer säga emot att det handlar om genetiskt arv, men jag ställer mig nu en ny fråga - en avgren till den du ställde.

Jag sökte, i tillfällig uttråkning, runt lite kring stjärntecken idag på internet och fann följande beskrivning kring Kräftan (cancer):

KRÄFTAN Solteckenperioden infaller 22/6-22/7. Nyckelord: Känslig/Beskyddande. Stjärnkonstellationen Cancer. (Kräftan) som gett sitt namn åt det fjärde tecknet i zodiaken. Nyckelord:Känslig/Beskyddande. (Kräftan) som gett sitt namn åt det fjärde tecknet i Den typiska kräftan är känslig, intuitiv och ömhjärtad-reserverad och avvaktande. Liksom de övriga vattentecken är hon emotionell och sårbar till sin natur och upplever ofta en rädsla och osäkerhet inför att inte duga, att inte räcka till, varför Kräftan är starkt beroende av andras stöd och uppmuntran. Osäkerheten och det stora trygghetsbehovet resulterar inte sällan i att hon blir osjälvständig och beroende av sina närmaste. Hemmet och familjen betyder mycket och Kräftan är i regel släktkär och angelägen om att hålla sina rötter vid liv. Man brukar säga att Kräftan är barnet och föräldern i en och samma person. Här finns ett stort behov av att känna stöd och trygghet samtidigt som Kräftan själv gärna tar hand om andra. God inlevelseförmåga i andra människors livsbetingelser är kännetecknande, lisom en varm och omtänksam läggning. Kräftan är pysslig, omhändertagande och mån om att man ska hålla ihop. Behovet av att känna stöd och trygghet tar sig ofta uttryck i en tendens att klamra sig fast vid det historiska, det förflutna, till exempel barndomsminnen, gamla ägodelar och tonårsförälskelser. Denna romantiker är känd för att ha ett påfallande bra minne och samlarintresse av något slag. Karaktäriskt för tecknet är även konstnärliga anlag, liksom intresse för kokkonsten. I grund och botten är Kräftan mjuk och påverkbar men känsligheten och sårbarheten resulterar i att hon ibland sluter sig inom ett skal, vilket kan göra det svårt för omgivningen att komma denna försynta natur riktigt inpå livet. Trots reservation och blyghet drömmer Kräftan om en plats i rampljuset-att bli omtyckt och uppmärksammad. Med Månen som härskare blir Kräftan intuitiv, lyhörd och fantasifull och hon har en fenomenal förmåga att avläsa stämmningar och känslolägen i omgivningen. Mottagligheten och lyhördheten resulterar emellertid i att sinnesstämningarna växlar snabbt. Kräftan är en aning överkänslig och har en benägenhet att oroa sig och ängslas, med påföljd att hon är tämligen lättpåverkad och känslig för kritik. Att känna närhet, stöd och trygghet är livsnödvändigt för en Kräfta. Eftersom denna yin-natur är en omtänksam person, som sätter känslorna i centrum, söker sig Kräftan vanligen till något människovårdande yrke, alternativt något kreativt verksammhetsområde där fantasin och skaparkraften kan komma till användning. Fysiskt associeras tecknet med mage, bröst och livmoder.

Frågan jag ställer mig är hur det kan stämma så väl på mig. Jag menar, ALLT stämmer verkligen, och följden av det blir ju då (om det nu är generellt vilket det ger sken av att vara - gå gärna in på http://www.fidonet.m.nu/stjarntecken_info2.php3 och studera informationen om ditt stjärntecken så vi kan bedöma om detta allmängiltiga har viss sanningshalt, innan du börjar fundera på vad jag säger)

OM detta stämmer är det ju alltså så att månaden som personer föds i påverkar hur vi blir som människor. Det är ju sjukt egentligen. Kan det verkligen vara så? Att jag, för att jag är i född i kräftans tecken känslig&beskyddande medan en vädur, som formad av sitt tecken, är framförallt ivrig&energisk känns så absurt - smått surrealistiskt om jag ska vara ärlig...

Hur kan det vara så att månaderna vi föds i bestämmer våra personlighetsdrag? (ang tankeformulering i förra kommentaren) Det är värt att fundera en del på. Finns det teorier kring detta sambandet?

Som en parantes kan jag lägga till att jag är VÄÄÄÄLDIGT skeptisk till horoskop - vilket man förknippar med detta - men efter att nu jämfört både mamma och pappa med deras stjärntecken (högläsning) så instämmer vi allesammans i hur det hela stämmer. Jag vet också att det inte begränsas där, i de tolv zodiakens tecken finns undergruppen (vanligtvis 3 stycken utmärkande grupper) och sådant som solstånd när den dagen och året du föds - men även om vi bara stannar där.

Vi har tolv zodiaker. Och vi kan dela in större delen av mänsklighetens personlighetsdrag i dessa tolv kategorier. Låter den inte helt sjukt? Om du bara skalar av dig all misstänksamhet för horoskop etc och ställer dig frågan. Tänk om det verkligen är sant? Sjukt. Men nu börjar frågan vekrligen bli intressant i mina ögon...

Vad leder det då om du ställer detta mot naturvetenskap, eller mot psykologi?

Anonym sa...

Jag tycker att dessa synpunkter inte bara är för "naturvetare" och jag tycker minst av allt att tankar och åsikter minst av allt är genetiskt!

Detta påverkas av uppfostran,omgivning och efarenheter.Vem vet,kanske även kön, etisk bakgrund och sexuell läggning (de sistnämnda mest för att omgivingen har fördomar)

Men jag tycker att detta i alla fall är en intressant fråga,det väcker mig.såsom det b orde få många andra att reagera. Våra fördomar- är det samma sak som våra farföräldrars fördomar? Behöver det vara så? När ska vi ta saken i egna händer och utveckla samhället?

Alla olika- Alla lika

Inte sant?

psykopetgener finns inte, dock gäller det att resonera. tankar och åsikter- det är induviduellt.

Anonym sa...

dude "psykopat-genen" finns. minns bara inte namnet på den. Om den är aktiv har man typ 60% större risk att bli psykopat och sedan finns det något annat som förvärrar det ännu mer men jag minns inte vad det är. Alltså det här är biologi och inte bara någon vågad teori

Sting sa...

Känns som om det borde öppnas ett forum angående detta istället.. Men psykopatgenen finns definitivt, i ett par olika varianter tror jag. Den har något med hormonnivåer och hjärnans tidiga utveckling att göra. Men utan en utlösande faktor spelar det inte särskilt stor roll..
Angående stjärntecken kan jag bara säga att vi som föds senare på året lätt blir lite bittrare än dem som fyller år tidigare (eftersom vi blir söndermobbade för att vi inte har någon moped/körkort/får gå på krogen -.-

Anonym sa...

Robin, har du ens fått körkort nu?^^ Sist jag hörde hade du varit 18 rätt så länge och trots det inget körkort^^ bara undra:P mest för att jag är uttråkad och vill jävlas :D och har du körkort? kul för dig :P
baj baj

Anonym sa...

Hallå där! Du hade ju kommit igång och börjat skriva! Lägg inte av nu! ;) Vi ses ikväll!